صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

چکیده

آرمان فهم و تحقق عدالت از جمله دیرینه­ ترین خواست­ های بشری بصورت فردی و اجتماعی است. این امر باعث ظهور و بروز تلاش­ هایی مختلف و گوناگون در این حوزه شده که گنجینه­ ای ارزشمند را برای علاقمندان این حوزه فراهم آورده است.

طبیعی است بهره­ گیری از این مجموعه عظیم نیازمند برنامه­ ریزی دقیق و حرکت هدفمند است. چنین حرکتی در بطن خود محتاج ابزارها و زیرساخت­ هایی است که بتواند آن را به نقطه مطلوب برساند.

مدیریت دانش به عنوان یکی از زیرمجموعه­ های علم مدیریت در سال­ هایی نه چندان دور مورد توجه قرار گرفته است. علت اصلی این گرایش را می­ توان در حرکت جوامع از صنعتی به دانشی جستجو نمود. این حوزه از مدیریت به خلق، دسته­ بندی و انتشار دانش در سطح کلی توجه دارد.

پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه می­ توان از ظرفیت علمی مدیریت دانش در حوزه عدالت­ پژوهی استفاده نمود؟ بی­ شک پاسخ علمی و عملی به این پرسش افق­ هایی جدید را پیش روی کشور در حرکت به سمت عدالت در دهه «پیشرفت و عدالت» قرار می­دهد.

لذا در این مقاله با بهره­ گیری از مطالعات کتابخانه­ ای به عنوان روش گردآوری داده­ ها و دو روش تحلیل مضمون­ بنیاد و طبقه­ بندی به مثابه روش­های تجزیه تحلیل داده­ ها که هر دو روش­ هایی کیفی می­ باشند ضمن تحلیل تلاش­های صورت گرفته در حوزه عدالت پژوهی سعی شده است یک نظام رصد و پایشی را در قالب حدود 170 عنوان جزئی و کلی در این حوزه ارائه نماید. این نظام در ضمن دسته­ بندی موضوعات کار شده تا به امروز عناوین دیگری را بطور قیاسی برای برطرف نمودن نقاط خلأ در این بخش ارائه نموده است. طبیعی است این پایان راه نبوده و نیازمند جهادی علمی در عرصه عدالت­ پژوهی است.


مولفین:

عادل پیغامی
سیدعلیرضا سجادیه
محمد صادق تراب زاده جهرمی
ارائه شده و پذیرش برای چاپ در مجموعه مقالات دومین همایش عدالت و پیشرفت
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۷/۱۲
محمد صادق تراب زاده جهرمی

طبقه بندی

عدالت پژوهی

JCS

رصد و پایش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">