صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.
نویسنده: جناب آقای زیبنده

خلاصه گزارش

در این گزارش سعی شده است ضمن بررسی طرح درس و اهداف در نظر گرفته شده برای این درس و همچنین بررسی فعالیت های انجام شده در کلاس، میزان پیشرفت درس را در مقایسه با طرح درس بسنجیم و ببینیم که به چه اندازه به اهداف تعریف شده رسیده ایم و چه مقدار از کارها را توانسته ایم به طور کامل انجام دهیم و یا کدام مباحث را نتوانسته ایم مطرح کنیم. به طور کلی میخواهیم گزارشی از پیشرفت کلاس ارائه کنیم و آن را ارزیابی کنیم.


متن گزارش

طرح درس

طرح درس ارائه شده برای این درس و این سه جلسه ای که در کلاس حاضر شدیم به صورت زیر می باشد. یعنی به صورت ایده آل درس باید به صورت جدول زیر پیش می رفت:

زمان

برنامه کلاس

مسائل اصلی جلسه

هفته1

12/11/92

·     فصل اول: مقدمه

·     آسیب شناسی تحقیق

آیا تابحال فعالیتی علمی انجام داده­اید که عنوان «تحقیق» را بر آن بگذارید؟ آیا آن را واقعاً تحقیق می­دانید؟ یک تحقیق به چه هدف و نیتی صورت می­گیرد؟ به نظر شما یک تحقیق چه ویژگیهایی را باید دارا باشد؟

هفته 2

19/11/92

·     فصول 15-18 و 21: انواع نگارش علمی

انواع نگارش (مکتوبات) علمی کدامند؟ انواع مقالات علمی کدامند؟ هر یک را با ارائه نمونه‌هاییتوضیحدهید. تفاوت پایان نامه و مقالات؟

هفته 3

26/11/92

·     فصل دوم: گزینش موضوع

·     از مشکل تا پرسش آغازی

چطور موضوع و عنوان تحقیق را تعیینکنیم؟ ویژگی‌هاییک عنوان خوب چیست؟ موضوع تحقیق خود را در اینترم مشخص کنید.






 

اهداف درس

اهداف در نظر گرفته شده برای این درس به صورت زیر می باشد. یعنی ارئه این درس باید منجر به نتایج زیر شود.

اهداف

شناختی

1.   آشنایی با چیستی، چرایی و ویژگی­های یک نگارش علمی؛

2.   آشنایی با چگونگی استفاده از منابع علمی و اطلاعاتی مکتوب و االکترونیک؛

3.   آشنایی با ویژگی­ها و عناصر مشترک و غیر مشترک (خاص) قالب­ها و انواع مختلف نگارش علمی؛

4.   آشنایی با عرصه روش­شناسی، اهمیت و کارکردهای آن و نحوه افزایش دانش نظری و مهارت­ها در این عرصه.

اهداف

گرایشی

1.   علاقه­مندی به انجام پژوهش­های مدیریتی و اسلامی؛

2.   علاقه­مندی و شوق به بهره­گیری مناسب از امکانات علمی کشور و دانشگاه؛

3.   نهادینه شدن روحیه پژوهشگری.

اهداف رفتاری

1.   توانایی استفاده مناسب از ابزارهای نوین در انجام پژوهش؛

2.   توانایی نگارش صحیح علمی، با توجه به استانداردهای ساختار درونی و بیرونی آن؛

3.   توانایی طراحی پژوهش­های مدیریتی و بین­رشته­ای و اجرا و هدایت صحیح آن­ها.

 

فعالیت های انجام شده در کلاس

جلسه اول را با این موضوع که آیا تا به حال تحقیقی انجام داده ایم یا نه شروع کردیم و ضمن بررسی تحقیقاتی که ما انجام داده بودیم ملاک های یک تحقیق را بررسی کردیم که یک تحقیق خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا اصلا بتوان اسم آن را تحقیق گذاشت. همچنین صحبت هایی درباره بررسی مولفه نوآوری در شکل گیری یک تحقیق و  هدف از انجام تحقیق و ... انجام شد. در آخر هم تکلیفی در همین زمینه به ما داده شد که قرار شد دو پایان نامه را با هم مقایسه کنیم و موارد نوآوری و مشابهت های آن دو را با یکدیگر بنویسیم و همچنین یک مسئله برای خود پیدا کنیم که با توجه به طرح درس، مباحث در جلسه اول به صورت طبیعی پیش رفته است و مطابق طرح درس جلو رفته ایم.

جلسه دوم را با بحث پیرامون موضوع و عنوان تحقیق شروع کردیم که یک موضوع و عنوان خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و دربردارنده ی چه مطالبی باشد تا بتواند دقیق باشد و مطلب مورد نظر را به مخاطب برساند. همچنین مسائل و دغدغه هایی را که قرار بود از جلسه قبل آماده کنیم را نوشتیم و یک به یک آن ها را بررسی کردیم که آن معیارهایی را که برای عنوان تحقیق گفته شده بود در آن ها وجود دارد یا نه. در این جلسه بحث پیرامون این مسائل بود اما در آخر وقت کلاس مباحثی پیرامون انواع مقاله ها و مکتوبات مطرح شد و به عنوان تکلیف برای جلسه بعد قرار شد که دو مقاله مدیریت دولتی را بررسی کنیم و جلسه بعد آن ها را معرفی کنیم.  در طرح درس مباحث مربوط به این جلسه درباره انواع مقالات و مکتوبات و ... بوده و جلسه سوم درباره موضوع و عنوان تحقیق و ... بوده است که به نظر می رسد جای این دو جلسه با هم عوض شده است. در طرح درس جلسه سوم نوشته شده است که موضوع تحقیق خود را در این ترم مشخص کنید که به این قسمت طرح درس عمل نشده است.

و اما در جلسه سوم با شروع کلاس مبحث انواع مقالات و انواع مکتوبات و ... که جلسه قبل کمی در مورد آن بحث شده بود مطرح شد و مقداری درباره این ها بحث کردیم. تکلیفات جلسه قبل هم در آخر کلاس بررسی شد و تکلیفات جدیدی هم داده شد. همانطور که اشاره شد این مبحث باید در جلسه دوم مطرح می شد.


نتیجه گیری گزارش

طبق این اهداف  و طرح درس پیشنهادی برای کلاس و فعالیت های انجام شده در کلاس به نظر می رسد که به طور کلی به جز این موردی که جای جلسات دوم و سوم عوض شده بود، مباحث خوب پیش رفته است در حالی که این تغییر هم موجب نشد که سر فصل ها به طور کامل تدریس نشود اما مشکلی که هرجلسه با آن روبه رو هستیم مشکل کمبود وقت است که شاید به خاطر گنجاندن مطالب بیش از وقت کلاس در طرح درس باشد( البته به خاطر نماز هم در بین کلاس می باشد) و این باعث می شود که بعضی مطالب به سرعت مطرح شود و یادگیری بچه ها نسبت به آن مطالب کمتر شود. مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم درباره گرایشی بودن این درس است که در اهداف کلاس هدفی به این منظور تدوین نشده است و شاید باعث شود از پیشرفت کلاس در آن جهت کلی که برای آن در نظر گرفته اند جلوگیری کند. اما به طور کلی تا به حال به قسمتی از اهداف تعریف شده برای کلاس رسیده ایم و  به نظر می رسد با پیشرفت کلاس به همین منوال به آن اهداف تعریف شده در طرح درس برسیم. البته اگر درباره اهداف گرایشی بیشتر کار شود که فکر می کنم مهم هم باشد چراکه مثلا تا علاقه مندی و روحیه ی پژوهش در کسی نباشد آموختن فنون آن سود زیادی برای او نخواهد داشت و به اهداف رفتاری نیز به خوبی دست پیدا نخواهد کرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۶
محمد صادق تراب زاده جهرمی

گزارش پیشرفت

روش تحقیق مقدماتی

نظرات  (۱)

بسیار بسیار عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">