صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.


در بیانیه لوزان صرفا چند خط در مورد تحریم ها بحث شده است که در ذیل می آید:

اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد کرد.

اما تحلیل این چند خط را بخوانید:


  1. اتحادیه اروپایی: پس تحریم های مستقل و انفرادی کشورهای اروپایی امکان ابقا و طرح جدید دارند. همچنین طبق توافق ژنو که از تحریم های چندجانبه صحبت شده است، بحثی در بیانیه لوزان نیست.
  2. اعمال تحریم ها... خاتمه: تحریم ها لغو نمی شوند بلکه اعمال آنها خاتمه می یابد. یعنی تحریم ها هستند و سازمان تحریم پابرجاست تا در شرایط لازم، اعمال آنها از سر گرفته شود.
  3. اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را: تحریم ها صرفا اقتصادی و مالی است پس سایر تحریم ها چه می شود؟طبق توافق ژنو، غیر از مالی، تحریم تجاری و فناوری و انرژی هم داریم. اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای است. پس تحریم های اقتصادی و مالی غیرمرتبط با هسته ای لغو نخواهند شد. همچنین تحریم های اقتصادی و مالی که علاوه بر علت هسته ای، علت دیگری مثل حقوق بشر و ... دارند نیز لغو نمی شوند. به زودی لیستی از تحریم هایی که لغو می شوند و لغو نمی شوند را بارگذاری خواهم کرد.
  4. ایالات متحده: پس تحریم هایی که ایالت های امریکایی می توانند مستقلا داشته باشند، نادیده گرفته شده اند.
  5. اجرای تحریم ها...متوقف: در مورد امریکا نیز تحریم ها لغو نمی شوند بلکه اعمال تحریم ها متوقف خواهد شد. پس سازمان تحریم به هم نمی خورد و امریکا هر لحظه خواست می تواند دوباره اجرا را از سر بگیرد.
  6. اجرای تحریم های مالی و اقتصادی: مجددا سایر تحریم های غیر از مالی و اقتصادی بررسی نشده است.
  7. ثانویه مرتبط با هسته ای: پس هم باید مرتبط با هسته ای باشد و همان نکته 3 دوباره تکرار می شود. ضمنا در مورد امریکا تحریم های اولیه بحث نشده است بلکه صرفا ثانویه است.
    به نقل از آقای بعیدی نژاد/عضو تیم مذاکره کننده: تحریم‌های اولیه تحریم‌هایی است که دولت آمریکا و شرکت‌های آن در مبادلات تجاری با ایران وضع کرده‌اند که نیاز به مذاکرات دوجانبه دارد که به هیچ وجه در برنامه ما نیست. ماخذ
  8. همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران: اولا هم زمان با امضای توافق نیست. ثانیا اجرای تعهدات عمده یعنی کدام تعهدات؟ چقدر انجام شود را تعهدات عمده گویند؟ همین را هم مشروط کرده است به مورد9.
  9. به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود: کی آژانس این راستی آزمایی را انجام خواهد داد و تایید خواهد کرد؟ سابقه آژانس که سابقه خرابی است. اگر آژآنس تایید نکرد که امریکا پس از اجرای تعهدات عمده که تحریم را ادامه خواهد داد. البته قبلش هم انجام می شود. ضمنا او به راحتی تحریم را بر می گرداند ولی ما نمی توانیم همه کارهای هسته ای خود را برگردانیم. با این حال آمانو اعلام کرد که راستی آزمایی ایران سال ها طول می کشد. در گزارش جدید هم کارهای ایران را تایید نکردند. لینک. خصوصا قسمت ابعاد نظامی احتمالی رو بخونید.
  10.  یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مورد توافق، لحاظ خواهد کرد: پس ما خودمان را ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل (به قول مذاکره کنندگان) قرار می دهیم و رسما متهم بودن خود را که تا الان غیرقانونی می دانستیم، قانونی می کنیم و اگر آژانس کار ما را تایید نکرد یعنی اینکه آنچه به سازمان ملل قول داده ایم را رد کرده ایم. یعنی اجازه جنگ مشروع علیه ما را به جهان می دهیم. مفاد فصل 7 در ادامه آمده است.
  11. اگر به فرض که همه تحریم های مرتبط با هسته ای را لغو کردند و فردای همان روز به بهانه نقض حقوق بشر یا دفاع از تروریسم و ... همان تحریم ها را اعمال کردند که دیگر مرتبط با هسته ای نخواهد بود، آنگاه این توافق به چه درد خواهد خورد؟


دانلود فایل منشور ملل متحد: می توانید فصل  7 را کامل ببینید:

دریافت
عنوان: منشور ملل متحد


نقش شورا بر اساس فصل ۷ منشور: عمل در حالت تهدید علیه صلح، نقض صلح و تجاوز

طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، شورا قدرت زیاد و گسترده‌ای برای ارزیابی تصمیم‌های گرفته شده در وضعیتهای «تهدید صلح جهانی، تخطی از رویه‌های صلح، یا اعمال خشونت و زور» در سطح جهانی دارد. در چنین وضعیت‌هایی، کار شورا محدود به توصیه نمی‌شود و می‌تواند اقدامات جدی مانند استفاده از نیروهای مسلح نظامی برای نگهداری یا بازگرداندن صلح و امنیت جهانی انجام دهد. شورای امنیت پس از بیان دقیق کیفیت حقوقی یک وضعیت و قبول آن به عنوان تهدیدی برای صلح یا نقض صلح یا عملی تجاوزگرانه ابتدا تصمیمات موقتی اخذ می‌کند (تصمیم‌هایی که جنبهٔ غیرنظامی دارد) تا از پیچیده‌تر شدن اوضاع جلوگیری نماید. سپس در صورت نیاز، می‌تواند مجازات‌هایی از قبیل قطع کامل یا جزیی روابط اقتصادی، ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی، دریایی، پستی، تلگرافی، بیسمی و دیگر وسایل ارتباطی و هم‌چنین قطع روابط دیپلماتیک را در نظر بگیرد و تمام دولت‌های عضو سازمان موظف‌اند آن‌ها را اجرا نمایند.


 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۰
محمد صادق تراب زاده جهرمی

تحریم اقتصادی

توافق هسته ای

لوزان

نظرات  (۲)

۱۰ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۰۰ میلاد فدوی
بازدید وبلاگتو میخوای زیاد کنی؟
میخوای بری تو راس وبلاگهای برتر سال 1394؟
میخوای همه از وبلاگت تعریف کنن؟!

وبلاگتو به ما بسپار .:. همین الان بیا صفحه ما و درخواست بده .:. پشیمون نمیشی

سلام دروغ میگه به ما بسپار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">