۲۳ آذر ۹۲ ، ۱۳:۲۵
سیستم داشبورد اطلاعات مدارس در مدیریت آموزش و پرورش مناطق یا شهر
یکی از بزرگترین مشکلات در تصمیم گیری، نبود اطلاعات است. اگرچه که در بسیاری موارد، وجود اطلاعات گره گشا نبوده یا موجب تشدید ابهام می شود. به هر حال تصمیم گیری در آموزش و پرورش نیز چنین است.
به نظر می رسد به طور مثال مدیر آموزش و پرورش یک شهرستان می تواند با طراحی و استفاده از یک سیستم داشبور اطلاعات، هم کیفیت تصمیم را ارتقاء دهد و هم سرعت آن را.
به تازگی متوجه شدم که وزارت آموزش و پرورش بیان کرده است که سامانه اموال کلیه واحدهای آموزش و پرورش را مبتنی بر سندتحول بنیادین در بخش فناوری اطلاعات خود طراحی و استقرار کرده است که بنده از جزئیات آن مطلع نیستم. این مطلب را در گزارش وزارت آموزش و پرورش در اجرای سندتحول از آذر90 تا آذر91 خواندم.
به نظر می رسد به طور مثال مدیر آموزش و پرورش یک شهرستان می تواند با طراحی و استفاده از یک سیستم داشبور اطلاعات، هم کیفیت تصمیم را ارتقاء دهد و هم سرعت آن را.
- بدین منظور لازم است که هر گونه اطلاعات مدارس را جمع آوری و سپس به طور دلخواه از این اطلاعات query بگیرد و بر مبنای آن تحلیل کند:
- منابع مالی: منابع و مصارف مدرسه به تفکیک مداخل و ردیف ها
- منابع مادی: شامل کلاس، صندلی، آزمایشگاه، کارگاه رایانه، تجهیزات و ..... ، به همراه سطح کیفیت آنها
- منابع انسانی: معلمان، مدیر و کارکنان مدرسه، دانش آموزان و نحوه توزیع آنها در کلاسها، پایه های تحصیلی، امکانات در دسترسی و ....
- برنامه های مدرسه به تفکیک منابع انسانی درگیر اعم از برنامه آموزشی تا تفریحی و رفاهی و پرورشی و ....
- به هر مدرسه نام کاربری و رمز عبور اختصاصی داده می شود تا تمامی امکانات خود را خود اظهاری کنند. سپس سیستم قفل شده و تنها یک باز لازم است که تیمی متمرکز، این خود اظهاری را بازرسی و تایید کنند. بدیهی است که در ادامه، همه تغییرات به صورت آنلاین در سیستم داشبورد و اطلاعات مدیر آموزش و پرورش ثبت خواهد شد.
به تازگی متوجه شدم که وزارت آموزش و پرورش بیان کرده است که سامانه اموال کلیه واحدهای آموزش و پرورش را مبتنی بر سندتحول بنیادین در بخش فناوری اطلاعات خود طراحی و استقرار کرده است که بنده از جزئیات آن مطلع نیستم. این مطلب را در گزارش وزارت آموزش و پرورش در اجرای سندتحول از آذر90 تا آذر91 خواندم.