صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

 مقدمه

ظهور انقلاب اسلامی ایران در فضای سیاسی و علمی آن­روز معادلات جدیدی را در این عرصه­ ها رقم زده است. معادلاتی که هر روز ابعاد و پیچیدگی­ های خاصی را بروز می­ دهد. طبعاً نیروهای معارض با چنین دیدگاهی به همه طرق ممکن سعی در نابودی و محو چنین منظری به جهان و انسان دارند و در این راه از هیچ برنامه­ ای غافل نخواهند بود.

پس از طی نمودن دوران مقابله سخت جمهوری اسلامی با جبهه کفر بمنظور بقای سیاسی و فکری خویش که دستاوردی چون دفاع مقدس را به همراه داشت، عرصه تقابل به فضاهای نرم و هوشمند رسیده است. البته از ابتدا نیز این نوع از جنگ وجود داشته لیکن شدت و حجم آن گسترش یافته است. حوزه­ ها و فضاهای گوناگون علمی، اقتصادی و سیاسی شاهد این تقابل بوده و هستند اما در سالیان اخیر و با شکست اکثر تهاجمات دشمن در عرصه­ های مختلف، تحریم­ های شدید­تر اقتصادی و محدودیت­ های کسب و کار داخلی و ارتباطات خارجی در دستور کار قرار گرفته است. مجموعه شرایط پیش آمده برای کشور که نظیری برای آن در عرصه بین­ المللی و نظری اقتصاد نمی­ توان یافت باعث شد که رهبر انقلاب اسلامی ادبیات و عرصه جدیدی را برای استمرار و اقتدار ملّی و اقتصادی کشور ترسیم نمایند. این عرصه که با ظهور مفهومی به نام «اقتصاد مقاومتی» تجلی یافته است بیانگر مجموعه تعاریف، شاخص­ها و سیاست­ هایی است که اقتصاد ملّی را بر اساس شرایط تحریمی تدوین نموده و نوعی انعطاف­ پذیری و اقتدار هم­زمان را برای این حوزه فراهم می­ آورد.


الگوی مقاومتی چتر مفهومی کلانی است که در حوزه اقتصاد، به «اقتصاد مقاومتی» می‌انجامد؛ در حوزه فرهنگ به «فرهنگ مقاومتی»؛ در حوزه سیاست خارجی، به «دیپلماسی مقاومتی» و... . این تحقیق تلاش نموده است با تحلیل تئوریک سخنان رهبری معظم در سال­های اخیر که عمدتاً محورهایی اقتصادی را شامل شده­ اند و با بهره­ گیری از روش نظریه­ پردازی داده­ بنیاد، ضمن استخراج مدل مفهومی سخنان ایشان پیرامون ابعاد، ویژگی­ ها و الزامات اقتصاد ملّی در فضای تحریمی، مجموعه سیاست­ هایی را برای اجرا در اختیار مجریان و متولیان امر قرار دهد، باشد که فعالیت انجام گرفته مقدمه­ ای برای سلسله طراحی­ های نظری و عملیاتی برای تحقق خواسته­ های رهبر انقلاب باشد.

دریافت مقاله
حجم: 273 کیلوبایت

مولفین: محمد صادق تراب زاده جهرمی، سیدعلیرضا سجادیه، مصطفی سمیعی نسب

نظرات  (۱)

۰۶ تیر ۹۲ ، ۲۰:۳۱ سعید مسعودی پور
سلام
اخوی این فایل را اشتباهی گذاشتی
پاسخ:
باسلام و تشکر
اصلاح شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">