صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

عمده نهادهای عدالت پژوه در دنیا، جهت گیری حقوقی-قضایی دارند. از جمله: 

به عنوان نمونه یکی از این نهادها را توضیح می دهیم:

«انجمن عدالت پژوهی و آمار» یک سازمان غیرانتفاعی وابسته به «مرکز ملی تحلیل آماری اوکلاهاما» در امریکا است. جامعه هدف این انجمن اهالی علم و عمل در دولت و جامعه علمی خصوصا سازمان های حقوقی-قضایی می باشد. نکته اینکه برای مطالعات حقوقی-قضایی در عدالت، مراکز مختلف تحلیل آماری وجود دارد. در حالی که در مرکز ملی آمار ایران، قوه قضائیه یا نیروی محترم انتظامی نیز، چنین چیزی مشاهده نمی شود. در امریکا، همه ایالات این کشور، مراکز تحلیل آماری عدالت قضایی وابسته به حکومت مرکزی دارند

این نهاد، علاوه بر اینکه ناظر به حوزه خط مشی گذاری، پژوهش های بین ایالتی در باب مسائل عدالت اجرا می کند، برای ایجاد ظرفیت های پژوهش و ارزشیابی عدالت در سطح ایالتی و محلی نیز به آموزش می پردازد. تاکید این نهاد بر ارزشیابی های شاهد محور (evidence-based) است. علاوه بر اینکه بانک اطلاعاتی داده های قضایی حوزه جرم و جوانان را نیز تدوین می کند.

این نهاد از سال 1998 تاکنون به ارائه خدمت می پردازد. خدمات این نهاد عبارتند از:

  1. کنفرانس: کنفرانس 2013 این نهاد که با همکاری انجمن ملی عدالت قضایی امریکا برگزار می گردد، با هدف تسهیم خط مشی ها، پژوهش ها و تکنولوژی های ارتقای امنیت و ایمنی عمومی است. 
  2. انتشارات: انتشارات این نهاد 5نوع خدمت مختلف ارائه می نماید: مجله عدالت پژوهی و خط مشی (Justice Research and Policy: این مجله هر شش ماه یکبار و با رویکرد خط مشی گذاری و حل مسائل جاری منتشر می شود. این نشریه از سال 1999 تاکنون 27 شماره به چاپ رسانده است.)، خلاصه مقالات مجله برای خط مشی گذاران (JRP Digest)، خبرنامه فصلی برای اعضا (The JRSA Forum)، گزارش های پژوهشی-تحلیلی (Reports) که رایگان قابل دانلود هستند، کتابخانه (SAC/State Publication and Statistics Library) که کلیه محصولات، گزارش ها، خبرنامه ها و ... را بایگانی و نگهداری می کند.
  3. سامانه گزارش گیری اطلاعات (Infobase of State Activities and Research (ISAR که قابلیت جستجو از بانک اطلاعاتی مراکز تحلیل آماری عدالت قضایی را فراهم می سازد. البته فایل این گزارش ها در اختیار قرار نمی گیرد ولی اطلاعات تماس درج شده است.
  4. اجرای پروژه های مورد نیاز سازمان های ایالتی یا فدرال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">