صدای پای عدالت

صدای پای عدالت
در این وبلاگ تلاش دارم در سه حوزه مطالبی را در دسترس مخاطبان محترم قرار دهم:
1. عدالت اجتماعی
2. خط مشی
3. آموزش و پرورش
این سه، محور فعالیت های بنده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

با وجود اینکه گونه شناسی مبانی فلسفی ضروری است، این گونه شناسی برای نظریه پردازی مفید است. اما گونه شناسی مساله نظریه پرداز ناظر به این است که نظریه پرداز چه مساله ذهنی داشته که برای توجیه آن، عدالت را طرح کرده است.

نظریه پرداز در برخورد با مساله خود، روشی را پی گرفته است و نتایجی را برداشت کرده است مثلا رالز به دنبال توجیه لیبرالیسم است و مبنای خود را قرار دادگرایی گذاشته ولی نتیجه آن، سه اصل عدالت است در صورتی که شهید مطهری به دنبال توجیه کمال است. این مساله باعث می شود که ما با شناخت مساله خود به تحلیل کارامدی روش های برخورد با این مساله و نیز نتایج حاصله بپردازیم. روش مقایسه ای مسائل، روشهای برخورد با مساله و نیز نتایج، مسیر و روش کار خواهد بود.


گام اول: تجزیه و تحلیل نظریات

در حوزه تجزیه و تحلیل نظریات نگاه مساله محوری را مبنا قرارداده و به دنبال مساله ذهنی و دغدغه نظریه پرداز می گردیم و جوانب نظریات را از این حیث، بحث می کنیم. لازم است بیان شود که در مداقه ای عمیق، عدالت در نظریات، یک مشترک لفظی و توجیه گر دغدغه نظریه پرداز است.


نظریات عدالت

ابعاد

مساله نظریه پرداز

روش برخورد با مساله

نیتجه حاصله از روش

نظریه الف



نظریه ب




گام دوم: ارائه گونه شناسی

گونه شناسی ما در حوزه مساله تحقیق است که در سه بعد مساله نظریه پرداز، روش برخورد با مساله و نتیجه حاصله از روش مورد بحث قرار می گیرد. در واقع می توان به صورت یک نمودار سه بعدی مساله را مطرح نمود.

 

ابعاد

روش برخورد با مساله

مساله نظریه پرداز

مقولات

روش 1

روش 2

مساله 1

نظریه1

نظریه 2

مساله 2

نظریه 3

نظریه 4

 

گام سوم: تطبیق نظریات و گونه شناسی

 گام چهارم: مقایسه نتایج نظریات و تحلیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">